Dagen fortsætter på bosted for udviklingshæmmede

Dagen fortsætter på bosted for udviklingshæmmede, hvor de nu skal have flere fag end de havde tidligere.

En dag fortsætter med frikvarter

På især et punkt er et bosted for udviklingshæmmede slet ikke særligt anderledes end mange andre skoler med børn af samme alder og det gælder især når det kommer til frikvarter. For når det er frikvarter så drøner alle børnene ud. Først skal de spise deres mad, hvilket de har rigtig god tid til og derefter har de et meget langt frikvarter hvor de så kan lege og her er der fri leg. Så der er altså ingen fra dette bosted for udviklingshæmmede der bestemmer hvad børnene skal og hvad de skal lege osv. Det er nemlig helt selv op til børnene. Ofte er der dog nogle af børnene som godt vil have, at de voksne kommer med når der skal leges, men det er dog ikke altid og ofte kan de sagtens klare sig selv og tuller bare rundt og leger. Det pågældende bosted for udviklingshæmmede har omgivelser i det smukke Fyn så der er slet ingen mangel på gode klatretræer og på sjove legepladser, hvor børnene kan lege og rigtigt være rigtige børn uden nogen som helst form for bekymringer. Efter dette frikvarter kan det være svært at få børnene tilbage til undervisningen igen og det kan godt tage noget tid før det rigtigt lykkes. Men når det så endeligt lykkes så er alle også glade nok for at være tilbage og nu kan undervisningen så fortsætte.

Efter frikvarteret på bosted for udviklingshæmmede er det tid til kreative fag

Når man har holdt det lange frikvarter så står den på de kreative fag. Her kan det blandt andet være maling og formtegning. Til maling skal eleverne som bor på bosted for udviklingshæmmede få malet noget som de godt kan lide. Ofte arbejder man med akvareller, som er vandbaseret maling som giver et meget let touch og en meget sart farve på papiret. Hvis man laver noget galt er det meget nemt at rette op på igen. Til formtegning bruger man mere tuscher og blyanter og andre ting som man i højere grad kan bruge til netop at tegne former. På et bosted for udviklingshæmmede mangler der ikke noget når det kommer til de kreative fag og man kan næsten få alle former for lækkert papir og flot designede blyanter og så videre. Børnene lærer også at lave mad, og imens de lærer at lave mad prøver de også på maden. For på et bosted for udviklingshæmmede er det vigtigt, at eleverne ikke er for kræsne for det er simpelthen sådan, at hvis de er for kræsne så er det meget svært at lave mad til dem og det ønsker man jo naturligvis ikke fra bosted for udviklingshæmmede side af. Man ønsker at de spiser alt det de skal have så de får godt med næring og på den måde kan udvikle sig både fagligt og socialt med hinanden her på denne ø, Fyn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *