Det er vigtigt at træne ben

Mange danskere er begyndt at træne og folk melder sig i stigende grad ind i forskellige fitnesscentre og til forskellige sportsgrene. Med den stigende fitnesskultur handler det for mange om at få en mere markeret krop og en bedre kondition. Træningen bliver derfor delt op i to forskellige typer, hvor den ene er konditionstræning og den anden er styrketræning. I bund og grund er begge træningsformer lige gode men har to forskellige formål, og det er her man bør afgøre hvad man selv ønsker at få ud af ens træning inden man beslutter at vælge den ene træningstype fra. Det mest almindelige er dog at dyrke begge typer. Mange mænd træner for at få større muskler og fokusere især på deres arme og bryst eller hovedsageligt bare deres overkrop. Dog er det lige så vigtigt at fokusere på at træne sine ben både fordi at hvis man er i gang med at skabe mere muskelmasse vil man gerne have en proponeret krop så man ikke ender med en veltrænet overkrop og et par stankelben. En anden vigtig grund til bentræning er at det er med til at hindre skader i fx knæet ved at bygge muskler op rund om knæet og er med til at forbedre ens kondi. Jo stærkere ben man har jo længere kan man ofte også løbe eller cykle, så derved er bentræning med til at skabe en bedre udholdenhed og kondition.

Sådan træner du dine ben

Ens ben består af forskellige muskler, som skal trænes på forskellige måder. Hovedsageligt er der tre muskelgrupper man træner på benet, læggen, lårmusklen foran og lårmusklen bagpå. Det er dog generelt vigtigst at fokusere på at træne selve låret, både foran og bagpå. Med øvelsen squat kan man træne begge sider af ens lår og afhængigt af hvor spredte ben man står med og hvor langt ned i øvelsen man går kan man træne den ene side mere end den anden. I fitnesscentre er der også forskellige maskiner som hjælper en til at træne ens ben. Fx benpress er en populær maskine som træner underlåret meget samt balderne. Der er også to maskiner som gør det modsatte af hinanden. Den ene maskine ska man presse noget vægt op ad og den anden maskine skal man presse noget vægt ned ad. Og ligesom de gør det modsatte af hinanden træner man altså også forskellige lårmuskler afhængigt af hvilken maskine man bruger. Til sidst er der også den helt traditionelle måde at træne sine ben og sin kondition på ved at løbe eller cykle. Disse to aktiviteter er med til at styrke benet og skabe større udholdenhed. Og afhængigt af hvor meget og hurtigt man løber kan man træne benene mere eller mindre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *